Het verkoopproces
Bij het eerste gesprek nemen we met u de dienstverlening van Brink Makelaardij door. Zodra er overeenstemming is bereikt over de dienstverlening kan het verkoopproces beginnen.
Stap 1: Vraagprijs bepalen
Stap 2: Publiciteitsplan opstellen
Stap 3: Woning verkoopgereed maken
Stap 4: Bezichtigingen
Stap 5: Onderhandelingen
Stap 6: Ondertekening van de koopovereenkomst
Stap 7: Naar de notaris
Stap 1: Vraagprijs bepalen
Natuurlijk wilt u voor uw woning een goede prijs vragen. Maar wat is een goede prijs? De makelaar van Brink makelaardij adviseer bij het vaststellen van de vraagprijs. Voordat hij of zij dit doet zal de makelaar grondig onderzoek doen:
Wij zetten niet alleen een bord in de tuin. In overleg met u wordt de verkoopstrategie bepaald, gebaseerd op onder andere de marktsituatie en het tijdsbestek waarbinnen u de woning wilt verkopen.
Ons keuzepakket aan publiciteitsmiddelen is erg breed. Denk aan:
De eerste indruk is erg belangrijk. Het is verstandig er voor te zorgen dat uw woning er netjes uitziet, fris ruikt en dat de temperatuur aangenaam is tijdens een bezichtiging. Investeer daarnaast ook in een kleine onderhoudsbeurt: repareer kleine mankementen zoals een lekkende kraan en een klemmende deur, werk indien nodig een en ander bij met een likje verf, maak de tuin op orde en zorg voor een verzorgde entree. Eventueel kan de tuin wat aantrekkelijker gemaakt worden door middel van mooie plantenbakken met bloemen. Tot slot kan een interieurstyliste wonderen verrichten en de woning er lichter en ruimtelijk uit laten zien. U kunt ons gerust om advies vragen.
Stap 4: Bezichtigingen
Brink makelaardij coördineert en begeleidt de bezichtigingen. Onze makelaar is de contactpersoon voor potentiële kopers en zij kunnen bij hem of haar terecht voor de brochure van uw woning en voor eventuele vragen over de woning. Wanneer een potentiele koper zich bij ons heeft gemeld maken wij, in samenspraak met u, een afspraak voor een bezichtiging met deze koper.
Bij een bezichtiging hoeft u niet aanwezig te zijn. Kijkers stellen vaak meer vragen aan de begeleidende makelaar als de verkoper er niet bij is. Als een potentiële koper zich direct bij u meldt, verwijs ze dan altijd door naar ons kantoor.
Onze makelaar zal verslag uitbrengen over de bezichtiging, afhankelijk van de afspraken die met u daarover zijn gemaakt. Het inzetten van de makelaar tijdens de bezichtiging heeft als toegevoegde waarde dat de makelaar de woonwensen van de potentiele koper leert kennen. Deze informatie kan nuttig zijn bij eventuele onderhandelingen.
Stap 5: Onderhandelingen
Niet in iedereen schuilt een geboren verkoper. Daarom is het fijn dat u de onderhandeling niet zelf hoeft te doen en dit kunt overlaten aan onze makelaar. Hij of zij weet van de hoed en de rand en zal u adviseren. De controle over het onderhandelingsproces zult u niet verliezen omdat ú uiteindelijk beslist voor welke prijs u de woning wilt verkopen.
Wanneer een koper een bod uitbrengt, zal onze makelaar dit eerst met u bespreken en u adviseren over de vervolgstappen. Bij het onderhandelen is niet alleen de prijs van belang. Ook de datum van overdracht en ontbindende voorwaarden spelen een rol. Voorbeelden van ontbindende voorwaarden zijn: het niet rond krijgen van de financiering, het niet verkrijgen van een huisvestingsvergunning of een negatieve uitkomst van een bouwkundig advies.
Ook is het mogelijk dat de koper bepaalde roerende zaken over wil nemen. Zolang een bod nog niet aanvaard is, kan het bod nog worden vervangen door een lager of hoger bod. Uitzondering is een bod waarbij gesteld is dat deze tot een bepaald tijdstip op een bepaalde datum geldig is. Deze kan niet ongedaan gemaakt worden. Het is niet zo dat door aanvaarding van het bod een overeenkomst tot stand komt. Dit gebeurt pas bij de volgende stap!
Stap 6: Ondertekening van de koopovereenkomst
Samen met de koper wordt er een verkoopprijs afgesproken. Daarnaast worden er afspraken gemaakt over andere belangrijke onderdelen van de koopovereenkomst, zoals de datum van levering, ontbindende voorwaarden of een lijst met roerende zaken – bijv. gordijnen, vloerbedekking, verlichting – die al dan niet tegen een bepaalde vergoeding kunnen worden overgenomen. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd in een koopovereenkomst. Wij stellen, in samenspraak met u, de koopovereenkomst op.
De koopovereenkomst wordt eerst getekend door u en uw makelaar en daarna door de koper en, indien van toepassing, diens makelaar. Wij adviseren u de koopovereenkomst zorgvuldig door te lezen voordat u overgaat tot tekenen daarvan. Is alles juist en compleet weergegeven? Heeft u nog vragen? Stel ze gerust aan onze makelaar.
Wanneer alle partijen getekend hebben is de koopovereenkomst gesloten. De koper ontvangt een afschrift van de koopovereenkomst. Daarna breekt nog wel een spannende periode aan. De koopovereenkomst kan namelijk nog ontbonden worden.
Vanaf het moment dat de koper het afschrift van de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst ontvangt, gaat de wettelijke bedenktijd van drie dagen in. Binnen deze bedenktijd kan hij alsnog besluiten af te zien van de koop.
De koop kan nog ontbonden worden op basis van ontbindende voorwaarden. Dit kan uiterlijk tot de datum die daarvoor genoteerd staat in de koopovereenkomst.
Ook de opname van een No-Risk clausule in de koopovereenkomst kan tot ontbinding leiden. Dit kan uiterlijk tot de datum die is overeengekomen.
Stap 7: Naar de notaris
Het koopproces is bijna afgerond. De laatste stap is het ondertekenen van de akte van levering bij de notaris en het afronden van het financiële gedeelte.
De ondertekende koopovereenkomst en andere benodigde stukken worden samen met een kopie van uw identiteitsbewijs naar de notaris gezonden. Voorts zal de notaris een afspraak inplannen op de overeengekomen datum voor het tekenen van de akte van levering.
Voor dat de afspraak plaatsvindt ontvangt u een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening. Onze makelaar zal de akte van levering controleren. Wij adviseren u om zelf ook goed te controleren of alle gegevens kloppen. Hierbij dient u vooral te letten op opleverdatum en de lijst van zaken die achterblijven in de woning. De koper heeft de mogelijkheid om voor datum oplevering de woning te inspecteren en na te gaan of alles is achtergelaten zoals is afgesproken. Onze makelaar is aanwezig bij deze inspectie.
Na de inspectie gaat u, eventueel vergezeld met uw makelaar, en de koper naar de notaris voor het tekenen van de leveringsakte. Op het moment dat de akte van levering is getekend en deze is ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster bent u officieel geen eigenaar meer van de woning. De nieuwe eigenaar krijgt na het ondertekenen van de leveringsakte de sleutels.
Stap 1: Vraagprijs bepalen
Stap 2: Publiciteitsplan opstellen
Stap 3: Woning verkoopgereed maken
Stap 4: Bezichtigingen
Stap 5: Onderhandelingen
Stap 6: Ondertekening van de koopovereenkomst
Stap 7: Naar de notaris
Stap 1: Vraagprijs bepalen
Natuurlijk wilt u voor uw woning een goede prijs vragen. Maar wat is een goede prijs? De makelaar van Brink makelaardij adviseer bij het vaststellen van de vraagprijs. Voordat hij of zij dit doet zal de makelaar grondig onderzoek doen:
- De makelaar houdt rekening met het onderhoud en de technische staat van de woning.
- De makelaar beoordeelt de ligging en de woonomgeving.
- De makelaar inventariseert de financiële lasten, bijzondere bepalingen en milieuaspecten.
- Bij appartementen vraagt de makelaar onder andere naar het functioneren van de Vereniging van Eigenaren en de hoogte van het reservefonds.
- De makelaar beoordeelt hoe uw woning in de markt ligt. Staat het in een gewilde buurt? Hoe groot is de vraag naar uw type woning?
- De makelaar onderzoekt voor welke prijzen soortgelijke woningen in de omgeving van uw woning worden verkocht.
- De makelaar beoordeelt de energiezuinigheid van de woning door middel van het energielabel.
- De uitkomst van dit onderzoek leidt tot een realistische vraagprijs.
Wij zetten niet alleen een bord in de tuin. In overleg met u wordt de verkoopstrategie bepaald, gebaseerd op onder andere de marktsituatie en het tijdsbestek waarbinnen u de woning wilt verkopen.
Ons keuzepakket aan publiciteitsmiddelen is erg breed. Denk aan:
- www.funda.nl
- www.huislijn.nl
- www.jaap.nl
- social media
- dagbladen
- een bord in uw tuin of tegen de gevel van uw woning.
- een (informatie)brochure van uw woning.
- een fotopresentatie van uw woning in ons kantoor of in onze etalage.
- Op basis van onze kennis en ervaring zet Brink makelaardij de juiste middelen in die zijn afgestemd op uw wensen en budget.
De eerste indruk is erg belangrijk. Het is verstandig er voor te zorgen dat uw woning er netjes uitziet, fris ruikt en dat de temperatuur aangenaam is tijdens een bezichtiging. Investeer daarnaast ook in een kleine onderhoudsbeurt: repareer kleine mankementen zoals een lekkende kraan en een klemmende deur, werk indien nodig een en ander bij met een likje verf, maak de tuin op orde en zorg voor een verzorgde entree. Eventueel kan de tuin wat aantrekkelijker gemaakt worden door middel van mooie plantenbakken met bloemen. Tot slot kan een interieurstyliste wonderen verrichten en de woning er lichter en ruimtelijk uit laten zien. U kunt ons gerust om advies vragen.
Stap 4: Bezichtigingen
Brink makelaardij coördineert en begeleidt de bezichtigingen. Onze makelaar is de contactpersoon voor potentiële kopers en zij kunnen bij hem of haar terecht voor de brochure van uw woning en voor eventuele vragen over de woning. Wanneer een potentiele koper zich bij ons heeft gemeld maken wij, in samenspraak met u, een afspraak voor een bezichtiging met deze koper.
Bij een bezichtiging hoeft u niet aanwezig te zijn. Kijkers stellen vaak meer vragen aan de begeleidende makelaar als de verkoper er niet bij is. Als een potentiële koper zich direct bij u meldt, verwijs ze dan altijd door naar ons kantoor.
Onze makelaar zal verslag uitbrengen over de bezichtiging, afhankelijk van de afspraken die met u daarover zijn gemaakt. Het inzetten van de makelaar tijdens de bezichtiging heeft als toegevoegde waarde dat de makelaar de woonwensen van de potentiele koper leert kennen. Deze informatie kan nuttig zijn bij eventuele onderhandelingen.
Stap 5: Onderhandelingen
Niet in iedereen schuilt een geboren verkoper. Daarom is het fijn dat u de onderhandeling niet zelf hoeft te doen en dit kunt overlaten aan onze makelaar. Hij of zij weet van de hoed en de rand en zal u adviseren. De controle over het onderhandelingsproces zult u niet verliezen omdat ú uiteindelijk beslist voor welke prijs u de woning wilt verkopen.
Wanneer een koper een bod uitbrengt, zal onze makelaar dit eerst met u bespreken en u adviseren over de vervolgstappen. Bij het onderhandelen is niet alleen de prijs van belang. Ook de datum van overdracht en ontbindende voorwaarden spelen een rol. Voorbeelden van ontbindende voorwaarden zijn: het niet rond krijgen van de financiering, het niet verkrijgen van een huisvestingsvergunning of een negatieve uitkomst van een bouwkundig advies.
Ook is het mogelijk dat de koper bepaalde roerende zaken over wil nemen. Zolang een bod nog niet aanvaard is, kan het bod nog worden vervangen door een lager of hoger bod. Uitzondering is een bod waarbij gesteld is dat deze tot een bepaald tijdstip op een bepaalde datum geldig is. Deze kan niet ongedaan gemaakt worden. Het is niet zo dat door aanvaarding van het bod een overeenkomst tot stand komt. Dit gebeurt pas bij de volgende stap!
Stap 6: Ondertekening van de koopovereenkomst
Samen met de koper wordt er een verkoopprijs afgesproken. Daarnaast worden er afspraken gemaakt over andere belangrijke onderdelen van de koopovereenkomst, zoals de datum van levering, ontbindende voorwaarden of een lijst met roerende zaken – bijv. gordijnen, vloerbedekking, verlichting – die al dan niet tegen een bepaalde vergoeding kunnen worden overgenomen. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd in een koopovereenkomst. Wij stellen, in samenspraak met u, de koopovereenkomst op.
De koopovereenkomst wordt eerst getekend door u en uw makelaar en daarna door de koper en, indien van toepassing, diens makelaar. Wij adviseren u de koopovereenkomst zorgvuldig door te lezen voordat u overgaat tot tekenen daarvan. Is alles juist en compleet weergegeven? Heeft u nog vragen? Stel ze gerust aan onze makelaar.
Wanneer alle partijen getekend hebben is de koopovereenkomst gesloten. De koper ontvangt een afschrift van de koopovereenkomst. Daarna breekt nog wel een spannende periode aan. De koopovereenkomst kan namelijk nog ontbonden worden.
Vanaf het moment dat de koper het afschrift van de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst ontvangt, gaat de wettelijke bedenktijd van drie dagen in. Binnen deze bedenktijd kan hij alsnog besluiten af te zien van de koop.
De koop kan nog ontbonden worden op basis van ontbindende voorwaarden. Dit kan uiterlijk tot de datum die daarvoor genoteerd staat in de koopovereenkomst.
Ook de opname van een No-Risk clausule in de koopovereenkomst kan tot ontbinding leiden. Dit kan uiterlijk tot de datum die is overeengekomen.
Stap 7: Naar de notaris
Het koopproces is bijna afgerond. De laatste stap is het ondertekenen van de akte van levering bij de notaris en het afronden van het financiële gedeelte.
De ondertekende koopovereenkomst en andere benodigde stukken worden samen met een kopie van uw identiteitsbewijs naar de notaris gezonden. Voorts zal de notaris een afspraak inplannen op de overeengekomen datum voor het tekenen van de akte van levering.
Voor dat de afspraak plaatsvindt ontvangt u een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening. Onze makelaar zal de akte van levering controleren. Wij adviseren u om zelf ook goed te controleren of alle gegevens kloppen. Hierbij dient u vooral te letten op opleverdatum en de lijst van zaken die achterblijven in de woning. De koper heeft de mogelijkheid om voor datum oplevering de woning te inspecteren en na te gaan of alles is achtergelaten zoals is afgesproken. Onze makelaar is aanwezig bij deze inspectie.
Na de inspectie gaat u, eventueel vergezeld met uw makelaar, en de koper naar de notaris voor het tekenen van de leveringsakte. Op het moment dat de akte van levering is getekend en deze is ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster bent u officieel geen eigenaar meer van de woning. De nieuwe eigenaar krijgt na het ondertekenen van de leveringsakte de sleutels.